Rabu, 20 Ogos 2008

Contohi Kematangan PAS Dalam Berpolitik

Muktamar PAS sudah berakhir, semua perwakilan dan pemerhati yang datang dari segenap negeri berkumpul di Negeri Perak kini pulang dengan wajah yang ceria dan penuh keazaman. Selama hampir 2 bulan ahli-ahli PAS cuba digugatkan oleh media-media yang berniat jahat untuk menimbulkan ketidakpercayaan kepada kepimpinan. Tidak kurang juga ada segelintir ahli dan kepimpinan PAS yang melantah serta mengambil ruang yang salah untuk meluahkan perasaan.

Dengan adanya muktamar segala kekusutan telah dirungkai satu persatu, semuanya merasa puas dan faham kini sikap sebenar kepimpinan tertinggi PAS. Keteguhan dan ketegasan Tuan Guru Presiden wajar dicontohi oleh semua pimpinan dan ahli PAS.

Kalau kita merenung sejenak sirah nabawi, bagaimana pernah Nabi kita ditawarkan menjadi Ketua Tertinggi di Mekah, perempuan yang paling cantik dan menjadi orang paling kaya tetapi ditolak kerana terpaksa melupakan Islam. Inilah juga matlamat PAS. Kerajaan, demokrasi dan jawatan hanya alat untuk melaksanakan Islam, bukan matlamat.

PKR dan DAP tidak perlu risau dengan kesetiaan PAS. Namun seperti mana yang telah ditegaskan tidak mustahil PAS keluar dari Pakatan Rakyat jika prinsipnya tidak dihormati dan segala pandangannya dikesampingkan.

PAS boleh duduk semeja dengan sesiapa sahaja asalkan prinsip ini dihormati. Malah ahli PAS juga cukup setia dengan keputusan kepimpinan. Pilihanraya yang lepas membuktikan segalanya. Ahli PAS memberi sokongan kepada PKR dan DAP kerana inilah keputusan kepimpinan. Namun hari ini sebahagian ahli PAS merasa kecewa kerana layanan yang diberikan kepada PAS.

Walaupun begitu ahli dan kepimpinan PAS termasuk Tuan Guru Nik Abdul Aziz tetap turun sama membantu PKR di dalam pilihanraya di Permatang Pauh. Inilah contoh setiakawan dan kematangan politik yang ditunjukkan oleh PAS.

PAS Untuk Semua

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Msang, masukkan artitel ini http://ustaznasrudin-tantawi.blogspot.com/
PERJUANGAN PASCA MUKTAMAR
Kawe terkenang, rindu pada TGHA, Masjid Rusila.

Tanpa Nama berkata...

Weei lahhhhhh.... bak po tok upde lasung... cikgu skoloh banyok maso... demo tak dok maso lasung bak po..... tension kawe bilo buko napok hok lamo......