Rabu, 23 Mei 2007

Apa Faedah Gaji RM5 ribu tapi sekilo Beras RM50

Kenaikan Gaji kakitangan awam disambut dengan gembira oleh semua rakyat yang terlibat walaupun faedahnya tidak dinikmati oleh semua rakyat. Bayangkan setelah 12 tahun berlalu baru ada kenaikan gaji. Selama 12 tahun itu juga entah berapa puluh kali pula harga barang-barang harian dan minyak dinaikkan. Kakitangan kerajaan mungkin boleh menarik nafas lega sedikit. Tetapi bagaimana pula orang kampung atau orang yang bekerja sendiri kecil-kecilan apa faedah yang mereka dapat dalam keadaan harga minyak dan barang-barang keperluan melambung.

Tindakan yang paling bijak ialah menurunkan harga barang atau minyak. Semua rakyat akan mendapat faedah tanpa terkecuali, kakitangan awam, swasta, pelajar malah peniaga-peniaga kecil dan orang kampung akan merasa cukup gembira. Namun begitu hal ini hampir mustahil berlaku dalam negara kita. Entah di mana kuasa sebuah kerajaan. Semuanya dipulangkan kesalahannya kepada rakyat marhain. Jimat berbelanja. Belanja berhemah. Jangan Boros dan sebagainya yang muak kita mendengarnya. Pemborong/pembekal naikkan harga barang tapi peniaga kecil WAJIB kekalkan harga lama. Itulah nasib.

Apa faedahnya kalau gaji RM5 ribu sekalipun, kalau beras RM50 sekilo, gula RM10 sekilo, ayam RM20 sekilo. Alangkah baiknya kalau gaji RM1 ribu tapi beras RM1 sekilo, gula RM0.50 sekilo, ayam RM2 sekilo. Mungkinkah ini berlaku? Kalau kerajaan benar-benar ingin membela rakyat inilah yang akan dilakukan. Setujukah anda?

Tiada ulasan: