Rabu, 2 Mei 2007

Masihkah Wujud Barisan Altenatif?

Assalamualaikum,
Pilihanraya Ijok sudah mencatatkan satu sejarah suram negara dalam melaksanakan tanggungjawab pilihanraya sebagai syarat sebuah negara demokrasi. Demokrasikah Malaysia? Betulkah SPR sebuah badan yang bebas dan adil? Betulkah PDRM bertindak adil kepada semua? Jangan biarkan persoalan-persoalan seperti ini terus bermain di fikiran rakyat kelak buruk akibatnya... Agaknya betullah apa yang disebut oleh Utusan Malaysia "Berakhinya keadilan". Ini satu babak yang kita lalui.
Satu lagi babak yang menarik di dalam pilihanraya kecil Ijok ini ialah persoalan tentang Barisan Alternatif, adakah ia masih wujud? Persepakatan yang berlaku di dalam pilihanraya Ijok ini cukup menarik, walaupun calonnya adalah PKR tetapi tenaga pekerjanya adalah PAS , DAP dan sudah tentunya PKR. Gergasi-gergasi pembangkang yang dulunya dikenali dengan BA atau Barisan Alternatif seolah-olah kembali berdamai melupakan sengketa dan berganding bahu merempuh barisan nasional.
Adakah ini satu petanda baik untuk menghadapi pilihanraya umum ke 12 akan datang? Mampukah ia bertahan?
Pilihanraya Ijok menyaksikan bagaimana keyakinan dan harapan pembangkang khususnya parti yang bertanding iaitu PKR kepada SPR dan pihak polis. Kalau keyakinan ini tidak wujud sudah tentu PKR tidak akan membawa 2 buah bas "hantu" ke balai polis. Laporan demi laporan polis dibuat oleh pihak pembangkang yang membabitkan keganasan petugas BN semoga ia tidak dibakul sampahkan.
Di masa-masa akan datang parti-parti pembangkang perlu membuat persiapan rapi entah apakah lagi undang-undang atau peraturan baru yang hendak diperkenalkan SPR. Tapi ingat rakyat sudah mula rasa mual dengan kerajaan BN hari ini.

Tiada ulasan: