Isnin, 21 Julai 2008

Muzakarah: Bila PAS mempunyai 10 orang Presiden.

Muzakarah dgn UMNO, antara tajuk yang hangat diperkatakan sekarang. Bermacam komentar yang kita dengar. Sebahagian besarnya kurang setuju dan ada pula yang menentang keras hingga memberi kata dua dan amaran untuk keluar parti.

Kalau anda sebagai ahli PAS atau penyokong PAS, kenapa anda memilih untuk bersama PAS. Adakah kerana individu-individu tertentu, atau kerana PAS hari ini mempunyai masa depan yang cerah, atau kerana PAS memperjuangkan rakyat, atau... atau... atau... Sudah tentu kerana matlamat yang diperjuangkannya. PAS mempunyai halatuju yang jelas. Apakah PAS terdesak benar untuk bergabung dengan BN? atau Pemimpin PAS hari ini sudah lupa matlamat Parti yang termaktub dalam perlembagaan. Jangan kita terjerat dengan mainan BN.

Ramai yang membuat ulasan tanpa mempunyai maklumat dan hanya dengar khabar angin. Tidakkah ini tindakan yang tidak cerdik walaupun mengaku ahli seumur hidup. Manakala golongan yang memberi amaran untuk keluar dari parti... adalah golongan yang paling bodoh. Cubalah dekati dengan kepimpinan tertinggi dan slow talk dengan mereka.

PAS berbeza dengan parti-parti yang lain. Bukan mudah membuat sesuatu keputusan besar seperti ini. Bukan bila 2-3 individu pemimpin suka begitu ia terus jadi... PAS ada Majlis Syura Ulama yang terdiri daripada tokoh-tokoh berkaliber yang membuat keputusan bukan berdasarkan emosi. Apatah lagi keputusan seperti ini perlu dibawa ke Muktamar.

Jangan jadi seperti tulang besi sehingga sanggup menabur fitnah dan mencerca kepimpinan. Ini bukan gaya orang PAS. Tidak salah kalau tidak setuju tetapi PAS adalah Parti Islam yang menpunyai cara dan adab-adab yang diajar oleh Islam. TAKWA adalah tunggak. Berhati-hati mempunyai komentar bukan berdasarkan emosi. Dapatkan maklumat terlebih dahulu. Pastikan ia adalah maklumat primer bukan khabar angin.

Cukuplah PAS mempunyai seorang sahaja Presiden.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam, Kawe sokong ulasan demo. ulasan yang mantap dan bernas. nampoknyo demo dah bijak menulis. Syabas.....