Rabu, 16 Julai 2008

Tangkapan DS Anwar: Bertamadun dan wajar?

Semalam 15hb Julai 2008, Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Mohd. Bakri Mohd. Zinin dalam sidang akhbarnya di Ibu Pejabat Polis Kontinjen memberi tempoh 24 jam iaitu sehingga pukul 2 petang esok kepada Penasihat Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk hadir memberi keterangan atau berdepan tindakan penahanan.

Namun apa yang berlaku hari ini jam 12.55ptg DS Anwar ditahan oleh sekumpulan anggota polis yang bertopeng sebelum masa berakhir. Beliau dilayan secara kasar, walaupun DS Anwar melalui peguamnya N Sankara Nair memberi jaminan bahawa beliau akan menepati masa yang diberikan pihak polis.

Tan Sri Musa Hassan ketika ditanya hari ini menyatakan, ini adalah amalan biasa dan dibuat mengikut proses undang-undang. Syed Hamid Albar Menteri Dalam Negeri berkata beliau berpuas hati kerana polis telah mengambil tindakan mengikut prosedur. Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wan Farid ketika ditanya hari ini di lobi parlimen tentang DS Anwar dikasari mengatakan, saya RASA tidak ada kejadian yang tidak diingini berlaku.

Kerajaan BN hari ini semakin tidak profesional dan rakus. Tindakan yang dibuat ini jauh dari sifat manusia yang bertamadun dan berfikiran waras. Malah ia lebih kepada ugutan dan menakutkan DS Anwar dan khalayak agar tunduk dan sujud kepada kehendak mereka. Apa yang dibuat ini lebih kepada tindak balas akibat laporan yang dibuat oleh DS Anwar dan suatu usaha untuk menggagalkan akan wujudnya kerajaan baru tidak lama lagi.


Mudah-mudahan rakyat akan lupa apa yang disebut DS Anwar dalam debat malam tadi. Rakyat akan lupa kadar inflasi mendadak naik selepas sebulan harga minyak dinaikkan. Rakyat akan lupa bebanan yang ditanggung dengan kenaikan harga barang barang keperluan. Rakyat akan lupa korupsi kerajaan BN hari ini.

Polis DIRAJA Malaysia tidak perlu menjadi barua upahan BN.

Kearah Negara yang Aman, Selamat dan Sejahtera dibawah Pakatan Rakyat.



Tiada ulasan: