Rabu, 27 Februari 2008

Pembohongan SPR terbongkar lagi, Calon-calon BN Terengganu Batal

" Kepincangan pilihanraya umum kali ke 12 negara terus tercemar dengan suatu pembohongan terbesar pada abad ini pada hari penamaan calon, ahad lepas terbongkar apabila setiausaha SPR, Datuk Kamazaman Mohd Noor mengeluarkan kenyataan bahawa SPR tidak pernah mengeluarkan sebarang surat membatalkan Akuan Berkanun dengan duti setem yang dimatikan.

Khamis lalu, SPR mengeluarkan arahan yang buat pertama kalinya calon perlu mengemukakan Akuan Berkanun tersebut seperti yang dikehendaki di bawah Peraturan 4(7) Peraturan-Peraturan Pilihan Raya (Perjalanan Pilihan Raya) 1981 juga tidak mengecualikan bayaran duti setem bagi Akuan Berkanun (Borang 5 atau 5A).

Ahad lepas, sewaktu penamaan calon di banyak kawasan di negeri Terengganu (dipercayai di seluruh negeri Terengganu) termasuklah Marang dan Hulu Terengganu, semua calon-calon UMNO tidak melaksanakan arahan tersebut. Namun apabila bantahan dilakukan SPR di kedua-dua kawasan ini menyatakan bahawa SPR telah membatalkan arahan ini melalui faks semalam (sabtu).

Kata-kata SPR di kedua-dua kawasan ini ternyata bohong dan menipu apabila Setiausaha SPR menafikannya semalam.

Apa yang sangat dikesali sikap SPR yang tidak profesional dan pengecut untuk membatalkan pencalonan calon-calon dari Barisan Nasional yang bersikap angkuh dengan tidak menghormati undang-undang dan engkar.
"

Tiada ulasan: