Rabu, 5 Mac 2008

Khas Buat Kekanda Warga Kelantan.

Menemui sahabatku, warga kelantan yang sentiasa di dalam ingatan.

Aku di Terengganu kini dalam keadaan sihat sejahtera walaupun sedikit kegusaran. Apa khabar kekanda sekarang? Adinda mendoakan kekanda sentiasa dianugerahkan dengan kesihatan yang baik di bawah payung pemerintahan Tok Guru tercinta.

Genap 7 tahun adinda kembali di Terengganu setelah sekian lama merantau. Banyak perubahan yang adinda lihat terutama 3 tahun terakhir ini berbanding pada mula-mula adinda balik ke Terengganu dahulu. Suasana di sini tidak lagi seaman, selamat dan makmur.

Tidur adinda sering terganggu dengan ingatan pagar yang belum dimangga, pintu grill juga belum dimangga, stering kereta belum dikunci. Bunyi yang membingitkan telinga juga sering menganggu kami sekeluarga tidur lena. Sering juga adinda keluar malam untuk lihat sendiri suasana sebenar. Kekadang ada juga kekanda menghubungi pihak berkuasa membuat aduan tapi malang polis sibut dengan ceramah pembangkang.

Kekanda warga Kelantan yang dikasihi,
Walaupun adinda tinggal hanya 4km dari pusat Bandaraya Kuala Terengganu dan terpaksa membayar cukai RM180 setahun, kawasan perumahan adinda masih tiada lampu limpah dan longkang. Jalan ke rumah adinda pun tidak diturap dengan tar. Apabila adinda mengadu dan memohon, orang pejabat kata mesti dapat kelulusan JKKK. Adinda pernah buat aduan kepada Yang Berhormat yang bertaraf Timbalan Menteri, tapi hanya berjanji.

Kekanda beruntung tinggal di Kelantan di bawah Tok Guru yang amanah. Barang di sana murah dan berpatutan, walaupun negeri tidak kaya tapi rakyat aman, makmur dan rasa selamat. Ustaz kata itulah adalah barakah dari Tuhan, manakala rasa takut, terganggu dan tidak selamat adalah sejenis daripada bala yang Tuhan timpakan.

Kekanda warga Kelantan yang disayangi,
8hb ini adalah "Hari Besar" menentukan kerajaan. Adinda dengan rendah diri mengharapkan kekanda mengekalkan kerajaan Tok Guru yang sedia ada. Jangan jadi seperti warga adinda di Terengganu.

Hari ini, ramai warga adinda rasa menyesal. Kekanda bayangkan, wang yang boleh mentadbir satu negeri dihabiskan di sebuah pulau yang tiada penghuni. Masjid yang dahulunya makmur kini sunyi sepi. Remaja yang dahulunya sibuk dengan aktiviti sekolah dan berfaedah kini riuh rendah dengan konsert dan berpeleseran.

Kekanda warga Kelantan yang dirahmati,
Sekiranya warga kekanda menolak Tok Guru, adinda pasti kekanda akan menerima nasib yang sama. Adinda berkeyakinan kekanda yang bijaksana tidak akan membuat pilihan ini.

Cukuplah sampai di sini coretan adinda, semoga kita sentiasa dilimpahi rahmah dan barakah Illahi. Sekian.

3 ulasan:

. berkata...

Bagus... luahan rasa menarik...
~Mantan DTP KUSZA~

Tanpa Nama berkata...

Allahuakbar..contohilah ADUN PAS relax je.

Tanpa Nama berkata...

Allahuakbar..contohilah ADUN PAS relax je.