Sabtu, 1 Mac 2008

Sistem Pendidikan Malaysia Gagal: Datuk Siva.

Setelah Profesor Ekonomi daripada UM yang buta baru-baru ini dengan tegas menyanggah pandangan Dato' Seri Najib yang menyatakan bahawa Malaysia akan muflis jika menurunkan harga minyak seperti yang dihasratkan oleh Barisan Alternatif jika diberi mandat memerintah, kini Datuk Siva Subramaniam pula dengan penuh berkeyakinan menyatakan bahawa sistem Pendidikan Malaysia gagal.

Datuk Siva berkata demikian di dalam wawancara hari ini di dalam program Analisis Pilihanraya yang disiarkan secara langsung di Astro Awani. Program yang disiarkan dua kali sehari itu menampilkan tokoh-tokoh akademik dan pengalisis tanah air.

Tanpa menafikan pembangunan fizikal Malaysia yang pesat dan banyak perubahan yang telah berlaku sejak daripada 50 tahun yang lalu, Datuk Siva yang juga Pesuruhjaya Suhakam menyatakan pembangunan manusia tidak berjalan seiring, sistem pendidikan Malaysia hanya mementingkan akademik semata-mata. Justeru itu ia gagal membentuk jatidiri dan keperibadian pelajar.

Kenyataan ini pernah diutarakan oleh Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang bahawa BN hanya mengambil Islam hanya dari sudut hadhari sahaja. Lantaran itu statistik jenayah dan salah laku negara yang sentiasa meningkat membenarkan kenyataan ini. Begitu juga statistik salah laku remaja dan jenayah juvana. Semua ini membuktikan kegagalan
Barisan Nasional.

Datuk Siva juga ada menyebut kepincangan perlantikan ahli Majlis PBT, dan juga kegagalan peranan Yang Berhormat yang sukar ditemui untuk menyelesaikan masalah rakyat. Ini menyebabkan rakyat terpaksa mencari individu atau institusi yang lain. Beliau mengambil contoh dengan apa yang berlaku di Damansara, masalah rakyat tidak diselesaikan dengan sebaiknya. Wakil Rakyat hanya turun dan boleh ditemui pada musim pilihanraya.

Wakil Rakyat sebegini tidak boleh diterima lagi tambah Datuk Siva. Inilah bahananya kalau kita memilih orang yang bertanding untuk cari makan bukan untuk berkhidmat kepada masyarakat.

Ke Arah Negara Berkebajikan. Selamatkan Malaysia. Tolak BN.

Tiada ulasan: